Milja Lefrandt Zuiderlicht College

Milja Lefrandt

Directeur Zuiderlicht College

“Ik werk op de leukste school van Amsterdam, in de leukste wijk, met het leukste team en de leukste leerlingen.”

“Mijn doel is steeds om individuele leerlingen het juiste aanbod te doen en ze op maat te ondersteunen. Om dat waar te maken, ben ik constant in gesprek met leerlingen en leraren. Het is fijn dat we een kleine school zijn, omdat ik dan ook echt iedereen ken. Bovendien verdeel ik mijn tijd tussen de twee locaties, om zowel de leerlingen als het personeel goed te leren kennen. Ik wil dat leerlingen mij kennen en niet alleen bij mij komen voor moeilijke gesprekken. Ik ben het onderwijs ingegaan voor de leerlingen, daar heb ik de grootste affiniteit mee. Waar ik ook ben, ik ben altijd aanspreekbaar. Mijn deur staat letterlijk altijd open.

Door de combinatie met de dansopleiding van Lucia Marthas is er veel actie op school. We hebben veel talenten die successen vieren en daar moeten we in het onderwijs veel meer gebruik van maken. We moeten uitgaan van wat ze wel kunnen en niet wat ze niet kunnen! Dat zijn waardevolle ervaringen. Daarom ga ik ook meestal kijken als er een activiteit of voorstelling is. Ik wil graag zien hoe de leerlingen zich ontwikkelen en wat ze met hard werken presteren. Maar bovenal wil ik ze zien genieten en laten merken dat we ze waarderen.

Door het schooltype en de locatie heeft het Zuiderlicht een heel divers leerlingenbestand. Dan is het soms wel een uitdaging om iedereen een goede en leuke schooltijd bieden. Toch gaan we daar met ons team voor. Daarom monitoren we de leerlingen steeds en als we iets signaleren, ondernemen we zo snel mogelijk actie. Dat vraagt ook veel tijd en energie, maar als het goed gaat met de leerling dan gaat het met ons ook goed. We hebben de lessentabel aangepast en een aantal vakken toegevoegd, zoals begrijpend lezen, les in sociale vaardigheden, steunlessen en verzorging.

Hoewel we binnen ZAAM zeer autonoom zijn, is dat geen eenzame positie. We zijn namelijk onderdeel van een grotere groep en profiteren daarvan. Zo kunnen we op elk gebied ondersteuning krijgen. Bij de oprichting van ZAAM hebben we gewerkt met expertgroepen, nu projectgroepen. In elk projectgroep participeren ook directeuren. Dit betekent dat we kunnen meedenken met de organisatie.

Verder hebben de directeuren regelmatig een gesprek met een lid van het College van Bestuur. En elke keer weer besef ik, dat ik op de leukste school van Amsterdam, in de leukste wijk, met het leukste team en de leukste leerlingen werk.”